torsdag 3. februar 2011

Ingen vet hva morgendagen bringer..

..bli ORGANDONOR du også!


De fleste av oss ville takket ja til å motta et organ fra en annen hvis det kunne redde livet vårt, men er det annerledes hvis vi må ta stilling til å gi bort egne organer?

Det er mange, hvert år, som dør i vente på en transplantasjon.
Det er så godt å vite at om jeg skulle dø av enten hodeskade (forårsaket av ulykke), blodpropp eller hjerneblødning - kan jeg være donor, og mitt liv kan redde syv liv - da dør jeg ikke forgjeves.
Det er også en forutsetning at dødsfallet skjer mens psienten er innlat på et av de 28 donosykehusene i Norge.

Det er ingen øvre eller nedre aldersgrense for å bli organdonor, heller ingen krav til hudfarge eller nasjonalitet.
Om du røyker er heller ikke dette noe som gjør at du ikke kan bli donor, du har mer enn lunger som kan gis bort. Du kan også donere organer, selvom du ikke kan være blodgiver.

For meg er det å være organdonor en selfølge - når jeg dør, kan jeg redde 7 liv. Det vil si at min familie sørger, mens 7 andre familier kanskje kan slippe sorgen ved å miste sine kjære, og heller oppleve lykken i det å få ha sine kjære litt til - i mine øyne har jeg da ikke dødd "forgjeves".
Når jeg allikevel er borte - hvorfor ikke gjøre en siste god gjerning får jeg vinker adjø?

Hva er ditt syn på organdonasjon? Er du organdonor?

 <-- Fyll ut et sånt et idag, og bli organdonor du også!
Du finner donorkort på helsestasjoner, legekontorer og noen apoteker.








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar